top of page

TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

Zadbaj o prawidłowy rozwój swojego dziecka już dziś

INTEGRACJA SENSORYCZNA

- co to jest?

To sposób porządkowania przez mózg informacji, odbieranych przez zmysły. Pozwala człowiekowi na celowe działanie, właściwe reakcje organizmu, umożliwia również selekcję informacji i odwołuje się do wcześniejszych doświadczeń. Warto podkreślić, że Integracja Sensoryczna jest procesem, który zachodzi poza świadomością, podobnie jak oddychanie a jej rozwój zaczyna się już w życiu płodowym, a więc towarzyszy nam od początku do końca życia.

 

Dzieci w swoim świecie otoczone są mnóstwem napływających do nich z każdej strony bodźców. Codziennie widzą i dotykają olbrzymią ilość przedmiotów o różnych kształtach, kolorach, fakturach. Słyszą przeróżne dźwięki: muzykę, szepty, odgłosy zwierząt i maszyn. Smakują potrawy, czują intensywne zapachy, odczuwają także swoje ciało, kierują nim, żeby wykonać określoną aktywność. Te wszystkie czynności, które wykonują, wymagają zaangażowania ze strony układu sensorycznego – nie jest przecież tajemnicą, że człowiek odbiera świat poprzez zmysły. Prócz popularniejszych zmysłów: dotyku, wzroku, węchu, smaku i słuchu, mamy jeszcze dwa zmysły: przedsionkowy i proprioceptywny. Choć są mniej znane od powyższych pięciu, to razem ze zmysłem dotyku są bazowymi systemami człowieka, na podstawie których dojrzewają pozostałe zmysły. Propriocepcja to inaczej czucie głębokie, pochodzące z więzadeł, mięśni, stawów i ścięgien, dzięki niej np. mając zamknięte oczy, potrafimy dotknąć palcem do nosa albo precyzyjnie trafić widelcem do buzi. Zmysł przedsionkowy, zwany również zmysłem równowagi, odpowiada za czucie naszego ciała w przestrzeni czyli daje nam informację gdzie znajduje się nasze ciało względem przyciągania ziemskiego, wpływa na właściwe napięcie mięśniowe, prawidłową postawę ciała, koordynację, umiejętność czytania i wiele innych. System przedsionkowy nierozerwalnie współpracuje z systemem proprioceptywnym.

 

Jeżeli w naszym organizmie wszystkie napływające z zewnątrz informacje są odbierane i przetwarzane poprawnie to proces integracji sensorycznej przebiega bez zakłóceń – widzimy świat jako przyjazne środowisko. Potrafimy trafnie ocenić sytuacje w której się znajdujemy i co najważniejsze, nasze reakcje są adekwatne do sytuacji, która nas spotkała. Gdy dotkniemy gorącego garnka – cofamy rękę, kiedy muzyka w radio gra bardzo głośno– ściszamy odbiornik a jeżeli czujemy, że jedzenie nieświeżo pachnie – rezygnujemy z konsumpcji.

Sytuacja komplikuje się wówczas, kiedy nasz mózg ma problem z właściwym odbiorem i przetwarzaniem zewnętrznych bodźców. Kiedy przyjazny, lekki dotyk – boli, większość świata wokół bardzo intensywnie i często nieprzyjemnie pachnie a własne ciało nie chce nas słuchać. To tylko wybrane przykłady zaburzeń związanych z rozwojem procesów integracji sensorycznej. Analizując powyższe przykłady, łatwo sobie wyobrazić jak bardzo utrudniają one funkcjonowanie dziecka w życiu codziennym.

"Im wrażliwszy będziesz na zjawisko integracji sensorycznej w swym dziecku, tym lepiej będziesz mógł mu pomóc […] wieść szczęśliwe życie, pełne sukcesów"
Dr Jean Ayers

OBJAWY DYSFUNKCJI INTEGRACJI SENSORYCZNEJ U DZIECKA POWYŻEJ 3 ROKU ŻYCIA

  • jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem

  • ma trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów (preferuje dania papkowate),

  • źle toleruje wykonywanie przy nim czynności pielęgnacyjnych i higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu itp.

  • wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie,

  • ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów,

  • ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie,

  • podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.

  • jest nadruchliwe, nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu,

  • trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza,

  • jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża,

  • bywa uparte, negatywistyczne,

  • w porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno,

  • nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie,

  • wchodząc/schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi,

  • nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany, inne dzieci,

  • niewłaściwie czy wręcz dziwacznie trzyma różne przedmioty codziennego użytku, np. nożyczki, sztućce czy przybory do pisania,

  • unika dziecięcego baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem,

  • uwielbia ruch, poszukuje go, dąży do niego. Jest stale w ruchu – biega, podskakuje, często zmienia pozycję ciała

  • przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku,

  • w nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację w otoczeniu,

  • często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni, podczas gier zespołowych zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę niż piłka, którą ma złapać, jest zdezorientowane, ma słabe wyczucie odległości

  • nie ma dominacji jednej ręki,

  • ma trudności z czytaniem i pisaniem, częściej niż inne dzieci w jego wieku myli, odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy,

  • ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem itp.

  • sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy,

  • nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie – uwielbia to.

ZACHOWANIA, WSKAZUJĄCE NA MOŻLIWE TRUDNOŚCI Z INTEGRACJĄ SENSORYCZNĄ U DZIECI W WIEKU 0-3 LAT

  • nadmiernie płaczliwe

  • ma problemy ze snem - często wybudza się w nocy

  • nie lubi być brane na ręce, przytulane

  • nie toleruje spacerów

  • nie toleruje ostrego światła

  • jest bardzo wrażliwe na dźwięki

  • zwykle płacze podczas kąpieli

  • nie lubi jeździć samochodem

  • ma trudności z jedzeniem

  • nie znosi dotykać dłonią lub stopami różnych faktur np. piasku, trawy

  • unika kontaktu wzrokowego

  • jest w ciągłym ruchu, potyka się o własne stopy

  • jest nadmiernie spokojne

  • ma trudności z koncentracją uwagi (na miarę swojego wieku), nie jest w stanie dłuższą chwilę bawić się jedną zabawką

  • nie potrafi zorganizować sobie prostej zabawy

2.png

Terapia integracji sensorycznej z dzieckiem często bywa nazywana nauką poprzez zabawę, ponieważ zajęcia, zachowując pozór jedynie wesołej zabawy, dostarczają dziecku tych bodźców, na które jego system nerwowy ma największe zapotrzebowanie. Ćwiczenia są prowadzone przez specjalistę, w sali wyposażonej w profesjonalny, wysokiej jakości sprzęt do terapii integracji sensorycznej oraz zabawki, które służą stymulacji systemu wzrokowego, słuchowego, węchowego oraz dotykowego.

Mój gabinet wyposażony jest w specjaliczny sprzęt oraz wszelkiego typu pomoce dydaktyczne, które są poświadczone certyfikowatem jakości Empis.

W czasie zajęć dostarczam dziecku kontrolowaną ilość wrażeń sensorycznych z różnych modalności – z systemu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego, wzrokowego, węchowego oraz słuchowego.

Adres

Samsonowice 19,

55-311 Kostomłoty

Telefon

Email

Social media

  • Facebook
  • Instagram

© 2035 by om.be. Powered and secured by Wix

bottom of page